تبلیغات
تیروژ . . . - هنر

تیروژ . . .

تو این وبلاگ بهترین ها را می بینید

« این سایت را حتمابه دوستان خود معرفی کنید »
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:

چهارشنبه چهارم آذرماه سال 1388

هنر

نویسنده: بهزاد   

بهمن قبادی

 


بهمن قبادی در سال 1348 در شهر مرزی بانه كردستان به دنیا آمد. او چهارمین فرزند خانواده هفت نفری‌شان است و اولین پسر خانواده. تا 12 سالگی در بانه زندگی كرد و بعد از آن جنگ‌ها و آشوب‌های منطقه او و خانواده‌اش را راهی سنندج ( مركز استان كردستان ) كرد.
تحصیلات متوسطه‌اش را در سنندج به پایان برد و سال 1371 برای ادامه تحصیل در دانشگاه، به تهران آمد و در رشته فیلم‌سازی در دانشگاه صدا و سیما مشغول به تحصیل شد، ولی دانشگاه را رها كرد و به انجام نرساند.
او معتقد است هر آنچه در سینما دارد حاصل تجربیاتی‌ست كه با ساختن فیلم های كوتاهش به دست آورده.
قبادی در سال های پایانی دهه 60 به عكاسی هنری و صنعتی روی آورد. بی‌شك تاثیر عكاسی در نگاه او به جهان تصویر گرش انكار ناپذیر است. پس از آن، با ساخت فیلم‌های هشت میلی‌متری به فیلم‌سازی روی آ ورد. حاصل آن دوران، تعدادی فیلم داستانی و مستند هشت میلی‌متری است. فیلم‌های كوتاه قبادی از نیمه دهه 1370 مورد توجه قرار گرفتند و توانستند جوایز داخلی و خارجی متعددی را نصیب قبادی كنند.
با فیلم زندگی درمه، مسیر تازه‌ای در كارنامه او گشوده شد. این فیلم جوایز متعدد بین‌المللی را به دست آ ورده و عنوان ((پر افتخار ترین مستندتاریخ ایران)) را نیز به خود اختصاص داده است. وی با ساخت فیلم بلند زمانی برای مستی اسب‌ها به جرگه فیلم‌سازان حرفه‌ای پیوست.
این فیلم، نخستین فیلم مستند كردی زبان تاریخ سینمای ایران است.
آوازهای سرزمین مادری‌ام دومین فیلم بلند اوست. فیلمی با زبان و ساختاری یكدست كه امكانات بصری را نیز به تصویر می‌كشد.
لاكپشتها هم پرواز می‌كنند سومین فیلم قبادی‌ست كه به نحوی مهمترین اثر او نیز هست. فیلمی كه بیش از هر اثر دیگری توانست مرزهای سرزمین كردستان را بر روی جهان بگشاید.


حضور در جشنواره‌ها به عنوان داور

1. جشنواره بین‌المللی فیلم كن، فرانسه، بخش دوربین طلایی، 1381
2. جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام، هلند، 6 الی 17 بهمن 1384
3. جشنواره بین‌المللی فیلم جونجو، كره‌جنوبی، 6 الی 16 اردیبهشت 1385
4. جشنواره بین‌المللی فیلم ویلادوكنده، پرتقال، 12 الی 20 تیر 1385
5. رئیس هیئت داوران بخش مسابقه سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم آنونی‌مال، رومانی، بخارست، 23 الی 28 مرداد 1385
6. جشنواره بین‌المللی فیلم سائوپائولو، آبان 1385
7. جشنواره بین‌المللی فیلم اوراسیا، قزاقستان، 17 الی 22 شهریور 1387
8. جشنواره بین‌المللی فیلم مستقل Off Camera، لهستان، 10 الی 14 مهر 1387

فیلم بلند

نیوه‌مانگ
لاك پشت‌ها هم پرواز می‌كنند
آوازهای سرزمین مادری ام
زمانی برای مستی اسبها

فیلم

دف
آن مرد آمد
جنگ تمام شد
باز باران با ترانه
دنگ
سهمیه دفتر
ماهی خدا
مثل مادر
مهمانی
زندگی در مه
نغمه‌های دختران دشت
وظیفه‌ م حسینی

 

دنگ

 

 

 

 

 

اردوان کامکار و سنتور نوازی معاصر
اردوان کامکار که کوچکترین عضو گروه خانواده کامکار است، در زمانی که هنوز پا به دهه دوم زندگی خود نگذاشته بود به همراه برادرش هوشنگ کامکار کنسرتو سنتوری تصنیف کرد که در کاستی به نام "بر تارک سپیده" (همراه با یک کنسرتو کمانچه از برادرش) به بازار عرضه شد و چندی بعد اردوان کامکار در کنسرت گروه کامکار در فرهنگسرای بهمن با خلاقیتی کم نظیر در آهنگسازی و تسلط و پختگی چشمگیری در نوازندگی، قطعه "دریا" را به اجرا گذاشت.

به قسمتی از آلبوم " دریا " برای سنتور گوش کنید: audio fileدریا

اردوان کامکار غیر از آثاری که برای تکنوازی سنتور خلق کرد، قطعات دیگری هم برای گروه نوازی سازهای ایرانی تصنیف کرد که مورد توجه اهالی موسیقی قرار گرفت. "دریا" اولین برنامه ای بود که می توان گفت، کل اجرا ( چه آوازیها چه قطعات ضربی) سراسر رنگ و بویی جدید داشت و مخصوصا" از تکنیکهای خاص سنتور در اجرای آن بهره برده شده بود، به گونه ای که به هیچ وجه با سازهایی مثل، پیانو قابل اجرا نبود ( با این حال عده زیادی از شنوندگان این موسیقی که غیر حرفه ای هم بودند به اشتباه این قطعات را به عنوان سنتورنوازی پیانویی می شناختند! متاسفانه بسیاری از شنوندگان موسیقی ایرانی بخاطر کم اطلاعی هر اتفاق جدیدی را به محض دیدن کوچکترین شباهت، تقلیدی و بیگانه می دانند؛ مثلا" اگر یک فاصله سوم با سه تار بنوازید، به گیتار نوازی با سه تار متهم می شوید و با نواختن یک آرپژ روی سنتور، پیانو نواز محصوب می شود!) .

او که با سبک منحصر بفردی در سنتور نوازی دست یافته بود، دومین کنسرتو سنتور خود را که با ارکستر زهی وپیانو همراهی می شد با نام "ماهی برای سال نو" روانه بازار موسیقی کرد تا قدرت بیان موسیقی خود را در زمینه موسیقی پلی تنال هم به نمایش بگذارد. "ماهی برای سال نو" یک کنسرتوی مشکل با فضایی رازآلود و باز با لحن و ریتمهای کردیست.

به قسمتی از کنسرتو برای سنتور از آلبوم "ماهی برای سال نو" گوش کنید: audio fileماهی برای سال نو

پس از مدتی بعد از اردوان کامکار سولوی "برفراز باد" را منتشر کرد که اوج پختگی و ذوق موسیقی خود را به نمایش گذاشت. اردوان کامکار در کنسرت خانوادگیشان که با خوانندگی شهرام ناظری در سال 76 اجرا شد، در میان برنامه قطعه "رقص باد" از آلبوم برفراز باد را با مهارت زیادی اجرا کرد ( فیلم این کنسرت هم منتشر شده)

پاساژهای سریع و در هم طنیده و ریتمهای و مضرابهای پیچیده، زبانی منحصر بفرد و جایگاهی بلند برای اردوان کامکار در سنتور نوازی معاصر فراهم کرده... (ادامه دارد...)


>

نویسندگان

آمار سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد کل مطالب ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
tirozh

بازی آنلاین